Tuesday, June 14, 2011

KASIH KE AKHIR NYAWA..

korang pernah tengok tak cita..selalunya cita melayula kan..macam mana our parents turn to be somebody yang segan dengan anak-anak..contoh macam bila parents pegi rumah anak-anak yang duduk kat bandar la kan..derang segan nak masuk bilik anak-anak..padahal bilik anak sendiri tu..lepas tu segan nak guna pakai pinjam barang-barang anak-anak..ada kan?? kan?? sometimes sebenarnya anak-anak tu langsung tak kisah pun kan..lainla kalau anak-anak tu memang durjana perosak derhaka tak reti kenang jasa ayah mak besarkan beli susu tukar lampin basuh berak bagai kan..

aku pulang ke kampung halaman..satu hari tu aku nak keluar pegi beli tiket ketapi..sebab nak balik ke bumi serdang menunaikan tanggungjawab aku..ewahh..elok aku nak start enjin kete Mr Bapak..beliau mintak aku follow pegi bengkel kete sebab beliau nak pegi hantar kete abang aku yang pada ketika itu tengah berkursus di Kolumpo..bak kata nenek aku..aku memang tak ada masalah..bapak sendiri mintak tolong kan..lagipon aku bukannya ada kerja laen nak dibuat pon..then aku pun cakap "jomla"

lepas tu Mr Bapak cakap

"sat lagi la..baju ayah basah ni"

aku tanya Mr Bapak

"basah awat?"

Mr Bapak jawab lagi

"peluh ni..satgi abih kusyen keta abang plak"

aku agak macam terkejut..lepas tu aku cak
ap

"alah.basah peluh ja pun..bukan basah ayaq longkang"

korang paham tak apa yang aku cuba sampaikan..aku rasa sebenarnya abang aku tak kisah pun..tapi tu la..parents when they are getting older and older..mesti kadang-kadang diorang akan behave camtu kan..for me la kan..as a child yang sangat-sangat banyak terhutang budi dengan our parents..we are not supposed to let our parents feel that way la..sangat-sangat not good..apela sangat harta benda kita kalau nak dibandingkan dengan pengorbanan diorang dekat kita kan..

benda yang jadi sebenarnya simple ja..tapi dari situ aku terpikir s
ebenarnya kita yang patut rasa segan dengan parents..kan..korang tak rasa segan ke tengok tv berjam-jam lepas tu mak bapak korang yang bayar bil..lepas tu makan nasi dekat umah sampai 5 6 kali sehari..bila beras da abih..bapak korang gak yang hulur duit dekat mak korang suruh pergi beli beras..perghh...kalau ada ini macam punya anak zaman sekarang ni..memang ak salute gilak ah..

harap-harap bila aku da keje da ade duet sendiri kete sendiri nan
ti..tak la aku jadi anak yang durhaka..aku tak sanggup tengok mak bapak aku susah bila aku da senang nanti..harap-harap aku berjaya senangkan hati mak bapak aku..korang pun ingatla..takde mak bapak korang..takdela korang hari ni..




2 comments:

  1. huhu..touchinglah plak post ko ni juni..huhu..
    lagi touching baca respon ayah ko..isk..
    tak nak jd anak derhaka wei..

    http://ilaqilah.blogspot.com/2011/06/contest-friends-forever.html

    ReplyDelete
  2. aku pon sentap gak bile dgr bpk aku cakap cmtu..tu psl trlintas aku nk post ni..mnde link ko bg tu??

    ReplyDelete